Vegetarisk matkasse för den gröna konsumenten

Det kan vara svårt att visualisera framtiden för den nu så populära matkassen, som plockas ihop och levereras hem till abonnenten tillsammans med veckans middagsrecept. Visst är det skönt att få hjälp med ”vardagspusslet” och slippa fundera över vad som ska handlas och lagas. Den stora frågan är dock om konsumenten fortsättningsvis kommer att uppskatta bestämmanderätten hos matkasseföretagen och dessutom betala extra för det. Men det finns några starka egenskaper som talar för trenden med matkassen, och det är hur den avspeglar de generella matvärderingarna i samhället. Hälsosamt, ekologiskt, näringsrikt och kvalitet är några av nyckelorden hos företagen, vilka också kan liknas vid de som finns hos den alltjämt starkare konsumentmedvetenheten. 2011 har varit matkassens genombrottsår och HUI Research har idag utsett den till årets julklapp 2011.

Den senaste matkassen i raden är en glad nyhet för vegetarianer, veganer och de som vill ha hjälp att hitta köttfria alternativ på veckomatsedeln. Gröna Kassen är Sveriges första helvegetariska matkasse och kan beställas för tre till fem dagar i veckan. Därmed riktar den sig inte enbart till vegetariska hushåll, utan även till de som vill minska miljöbelastningen både genom närodlade, ekologiska råvaror, samt genom några köttfria middagar i veckan.