Walmart lanserar ”klickfri” e-handel

Walmart lanserar ”inget klick”e-handel

I USA har Walmart lanserat en ”klickfri” e-handelstjänst, vilket innebär att kunden inte ska behöva klicka alls. Tjänsten, som fått namnet Jetblack, vänder sig till boende i New York med högre inkomst, och för att använda servicen måste man vara medlem. När det steget väl är avklarat får man som kund prata med Jetblacks personal i telefon i tio minuter. Detta för att företaget ska få en uppfattning om vilka produkter och varumärken som kunden är intresserad av. Det ska också vara möjligt att få ett hembesök av Jetblack, som då går igenom kundens hem för att få input angående preferenser.

Kunden behöver sedan bara sms:a iväg en förfrågan, till exempel ”förslag på present till barnkalas”, varpå Jetblack återkommer med tre alternativ. Kunden kan då välja den vara som passar bäst, och om hon eller han önskar extra tjänster som till exempel presentinslagning. Sedan tar Jetblack hand om resten. Kunden ska i de flesta fall få sin vara levererad samma dag.

Jetblack väljer i första hand ut varor från Jet och Walmart, men ska även ha inlett samarbeten med ett antal andra större företag samt några mindre butiker i New York.

De som är medlemmar får betala 50 dollar i månaden för att använda servicen.

 

Läs mer: https://www.reuters.com/article/us-walmart-ecommerce/walmart-launches-order-by-text-service-to-challenge-amazon-prime-idUSKCN1IW2PV

https://www.jetblack.com/