Media
Publicerat: 2018-05-21

Spaning

Youtube ”äger” hos barn och ungdomar

Youtube ”äger” hos barn och ungdomar

Sedan något år tillbaka har vi nått en penetration där i princip alla barn är uppkopplade dagligen. 96 % av barnen är online minst en minut varje dag via sin mobil, surfplatta, dator, smart-tv eller spelkonsol. Den siffran ser man har avstannat sedan förra årets mätning då den i år ligger på exakt samma nivå. Det visar Kanar-Sifos nya undersökning ORVESTO Junior.
I princip alla barn (9 av 10) mellan 7 - 15 år är inne på Youtube minst en gång i månaden, vilket betyder att Youtube fortfarande har barnen i ett hårt grepp. Sedan förra årets undersökning är det ingen markant ökning av Youtubeanvändandet i den här åldersgruppen, utan ökningen av användandet har skett gradvis under flera år tillbaka.
Youtube är inte bara en kanal för att titta på innehålla utan även för att publicera. 26 % av barnen mellan 10 - 15 år har en egen Youtubekanal och 80 % säger att de följer/prenumererar på minst en kanal på Youtube.  I åldern 13 - 15 är det så mycket som 86% som följer minst en Youtubekanal.
När det gäller annan mediekonsumtion fortsätter omflyttningen från linjär tv till streamat innehåll även bland ungdomar. I undersökningen har man frågat barnen hur de själva skulle beskriva hur de vanligtvis tittar på TV för att få en generell översikt av barnens konsumtion av rörlig bild. De allra flesta, 38 % av barnen säger att de oftast tittar på play/streamat när de tittar på TV. 22 % anser sig titta ungefär lika mycket på play/streamat som på linjär (”vanlig”) TV. 20 % anser att de tittar mest på vanlig TV, 11 % säger att de bara tittar på play/ streamat och 6 % tittar bara på vanlig TV.
Samtidigt kan vi se att närmare 70 % av barnen streamar film, serier eller tv-program varje vecka på smart-tv, mobil, dator eller surfplatta. Varje dag streamar 35 % av barnen direkt från film- och tv-tjänster.  Populärast bland tjänsterna är Netflix, Barnkanalen och SVT Play. Även Viaplay och TV 4 Play används flitigt av målgruppen. Motsvarande tittar 11 % på tv-program som går på den linjära sändningstiden varje dag. Och ju äldre barnen blir, desto mindre tittar man på linjär TV.
 
Läs mer här: https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/orvesto_junior_2018_-_96_av_alla_barn_ar_online.pdf