• Logga in

Meny
Buzzter
  • Spaningar
  • Trendanalyser
    • Megatrender
    • Trender
  • Nyhetsbrev
  • Om Buzzter
    • Spanarnätverk
      • Bli spanare
    • Kontakt
    • Om Buzzter
Till innehållet
Arbetsliv
Värderingar
Privatekonomi
Reklam
Shopping
Resa
Hem / Boende
Mat / Dryck
Mode / Design
Hälsa / Träning
Teknik / Prylar
Kultur / Fritid
Media
Utbildning
Arbetsliv
Värderingar
Privatekonomi
Reklam
Shopping
Resa
Hem / Boende
Mat / Dryck
Mode / Design
Hälsa / Träning
Teknik / Prylar
Kultur / Fritid
Media
Utbildning
Sortera
  • Senast publicerad
  • Mest läst
  • Mest buzz
  • A-Ö

Privatekonomi

TrendTrendanalys: KontantlöshetHar kontanter spelat ut sin roll? En allt intressantare förändring är hur vi ska betala i framtiden. Runt om i världen pågår just nu en rad pilotprojekt där man testar olika digitala alternativ (till kontanter). Vi ser exempel på hur...
klimatsamveteTrendTrendanalys: KlimatsamveteHållbarhetstänket blir mer och mer synligt i politiken, näringslivet, media, sociala medier, hushållen. I stort sett överallt i samhället ser man ambitioner och handlingar som syftar till att bli mer hållbarhetsanpassade. Bara de senaste åren har vi sett hur konsumentens...
TrendTrendanalys: SuperplattformarKonsumentens användande av internet och e-handlande slår nya rekord varje år. De tjänster och företag som erbjuder varor och tjänster på Internet tar därmed en allt större plats i våra liv och blir allt viktigare för att få konsumentens liv...
TrendTrendanalys: Mätbarhet (Big Data)Data, data och åter data. I digitaliseringens fotspår genereras enorma mängder data. Till exempel uppskattas att de senaste två åren har mänskligheten genererat mer data än under hela vår tidigare historia. Och takten ökar. All denna information i sig är...
TrendTrendanalys: Mobila betalningarTätt sammankopplat med den mobila konsumenten är hur ska han/hon betala i framtiden? Självklart är det så att de inte nöjer sig med traditionella kontanter och plastkort utan det är förstås mobilen som gäller. Under de senaste åren har en...
TrendTrendanalys: AnvändningsfokusDen relation konsumenten har till sina prylar ser inte längre ut som tidigare. Förr var ägande viktigt och man såg sina ägodelar som statusprylar. Nu pågår ett skifte som innebär att konsumenten prioriterar användande före ägande och status. Nya tjänster...
Basinkomst (Universal Basic Income)TrendTrendanalys: Basinkomst (Universal Basic Income)Idén om en garanterad inkomst för att trygga människors liv väcktes under tidigt 1900-tal i och med industrialiseringen av vårt samhälle och trenden har debatterats sedan dess. På 2000-talet har denna idé fått nytt bränsle i takt med den ökade...
TrendTrendanalys: Cirkulär ekonomiI en cirkulär ekonomi inspireras man av naturens egna kretsloppssystem. Det innebär att produkters mervärde bevaras så länge som möjligt samtidigt som avfall elimineras. Så när produkten nått slutet av sin livscykel fortsätter den att skapa värde genom att återanvändas...
crowdfundingTrendTrendanalys: CrowdfundingCrowdfunding, (på svenska gräsrotsfinansiering) innebär att en stor grupp individer med små summor hjälper till att finansiera en verksamhet, istället för att en eller ett fåtal investerare bidrar med en större summa. Insamlingen sker oftast via särskilda crowdfunding-webbplatser. Trenden har...
blockchainTrendTrendanalys: BlockkedjorVi står nu inför stora förändringar där förutsättningarna för branscher som finans, fastigheter, sjukvård med flera kan komma att förändras på ett revolutionerande sätt. Den nya blockkedjetekniken kan komma att medföra en helt ny transparens och uppföljning av transaktioner som...
VarumärkeTrendTRENDANALYS: VarumärkasVi lever i en tid av ett gränslöst utbud av både varor och tjänster. Företag konkurrerar med varandra globalt. Är det då så att betydelsen av starka varumärken ökar och att vi söker oss till trygga varumärken som vi känner...
MurbyggeTrendTrendanalys: MurbyggeEfter en period som präglats av öppenhet och rörlighet ser vi hur friheten som kom med globaliseringen nu möter motstånd, och på fler och fler håll i världen sluter man sig samman innanför allt fler och allt högre murar. Runtom...
Algoritmer får allt större påverkan på vår vardag.TrendTrendanalys: AlgoritmerAlgoritmer får allt större påverkan på vår vardag. Något tillspetsat kan man säga att de till och med har börjat styra våra liv. Grundtanken är å den ena sidan att de ska underlätta våra liv, men skapar å den andra...
Den nya medelåldernTrendTrendanalys: Den nya medelåldernVi ser tendenser till att ålder, i likhet med kön, är på väg att bli ointressant som variabel. Och framförallt oanvändbar. Det är idag allt svårare att avgöra vilka intressen man har och vilket liv man lever baserat på ens...
« Föregående sida — Nästa sida »