Logga in
E-post
Lösenord
Meny
Spaningar
Trendanalyser
Megatrender
Trender
Nyhetsbrev
Om Buzzter
Spanarnätverk
Bli spanare
Kontakt
Om Buzzter
Till innehållet
Arbetsliv
Värderingar
Privatekonomi
Reklam
Shopping
Resa
Hem / Boende
Mat / Dryck
Mode / Design
Hälsa / Träning
Teknik / Prylar
Kultur / Fritid
Media
Utbildning
Arbetsliv
Värderingar
Privatekonomi
Reklam
Shopping
Resa
Hem / Boende
Mat / Dryck
Mode / Design
Hälsa / Träning
Teknik / Prylar
Kultur / Fritid
Media
Utbildning
Sortera
Senast publicerad
Mest läst
Mest buzz
A-Ö
Privatekonomi
Trend
Trendanalys: Kontantlöshet
Har kontanter spelat ut sin roll? En allt intressantare förändring är hur vi ska betala i framtiden. Runt om i världen pågår just nu en rad pilotprojekt där man testar olika digitala alternativ (till kontanter). Vi ser exempel på hur...
Trend
Trendanalys: Klimatsamvete
Hållbarhetstänket blir mer och mer synligt i politiken, näringslivet, media, sociala medier, hushållen. I stort sett överallt i samhället ser man ambitioner och handlingar som syftar till att bli mer hållbarhetsanpassade. Bara de senaste åren har vi sett hur konsumentens...
Trend
Trendanalys: Superplattformar
Konsumentens användande av internet och e-handlande slår nya rekord varje år. De tjänster och företag som erbjuder varor och tjänster på Internet tar därmed en allt större plats i våra liv och blir allt viktigare för att få konsumentens liv...
Trend
Trendanalys: Mätbarhet (Big Data)
Data, data och åter data. I digitaliseringens fotspår genereras enorma mängder data. Till exempel uppskattas att de senaste två åren har mänskligheten genererat mer data än under hela vår tidigare historia. Och takten ökar. All denna information i sig är...
Trend
Trendanalys: Mobila betalningar
Tätt sammankopplat med den mobila konsumenten är hur ska han/hon betala i framtiden? Självklart är det så att de inte nöjer sig med traditionella kontanter och plastkort utan det är förstås mobilen som gäller. Under de senaste åren har en...
Trend
Trendanalys: Användningsfokus
Den relation konsumenten har till sina prylar ser inte längre ut som tidigare. Förr var ägande viktigt och man såg sina ägodelar som statusprylar. Nu pågår ett skifte som innebär att konsumenten prioriterar användande före ägande och status. Nya tjänster...
Trend
Trendanalys: Basinkomst (Universal Basic Income)
Idén om en garanterad inkomst för att trygga människors liv väcktes under tidigt 1900-tal i och med industrialiseringen av vårt samhälle och trenden har debatterats sedan dess. På 2000-talet har denna idé fått nytt bränsle i takt med den ökade...
Trend
Trendanalys: Cirkulär ekonomi
I en cirkulär ekonomi inspireras man av naturens egna kretsloppssystem. Det innebär att produkters mervärde bevaras så länge som möjligt samtidigt som avfall elimineras. Så när produkten nått slutet av sin livscykel fortsätter den att skapa värde genom att återanvändas...
Trend
Trendanalys: Crowdfunding
Crowdfunding, (på svenska gräsrotsfinansiering) innebär att en stor grupp individer med små summor hjälper till att finansiera en verksamhet, istället för att en eller ett fåtal investerare bidrar med en större summa. Insamlingen sker oftast via särskilda crowdfunding-webbplatser. Trenden har...
Trend
Trendanalys: Blockkedjor
Vi står nu inför stora förändringar där förutsättningarna för branscher som finans, fastigheter, sjukvård med flera kan komma att förändras på ett revolutionerande sätt. Den nya blockkedjetekniken kan komma att medföra en helt ny transparens och uppföljning av transaktioner som...
Trend
TRENDANALYS: Varumärkas
Vi lever i en tid av ett gränslöst utbud av både varor och tjänster. Företag konkurrerar med varandra globalt. Är det då så att betydelsen av starka varumärken ökar och att vi söker oss till trygga varumärken som vi känner...
Trend
Trendanalys: Murbygge
Efter en period som präglats av öppenhet och rörlighet ser vi hur friheten som kom med globaliseringen nu möter motstånd, och på fler och fler håll i världen sluter man sig samman innanför allt fler och allt högre murar. Runtom...
Trend
Trendanalys: Algoritmer
Algoritmer får allt större påverkan på vår vardag. Något tillspetsat kan man säga att de till och med har börjat styra våra liv. Grundtanken är å den ena sidan att de ska underlätta våra liv, men skapar å den andra...
Trend
Trendanalys: Den nya medelåldern
Vi ser tendenser till att ålder, i likhet med kön, är på väg att bli ointressant som variabel. Och framförallt oanvändbar. Det är idag allt svårare att avgöra vilka intressen man har och vilket liv man lever baserat på ens...
« Föregående sida
—
Nästa sida »