Jul i hållbarhetens tecken

Flera konsumenter anger att de har ambitionen att dra ner på inköp av såväl julklappar som julpynt, det visar en konsumentundersökning från Svensk Handel. Många konsumenter tänker också på miljö- och hållbarhetsaspekter när de julhandlar. Cirka 50 procent anger att det är viktigt eller mycket viktigt vid köp av julmat. Motsvarande siffra för julklappar är 38 procent. Även när det gäller vad man ska göra så är det andra värden än de kommersiella som kommer först. Det som konsumenterna nämligen värderar högst i jul är umgänget med familj och vänner. Nära hälften, 48 procent anger det som den viktigaste faktorn för att uppnå julstämning, vilket är en ökning med 16 procentenheter sedan förra årets mätning. Endast två procent svarar att julklappar är det viktigaste. Svenska konsumenter anger även, precis som 2013, att de tänker dra ned på inköpen av såväl julklappar som julmat och julpynt.

Läs mer här: http://www.svenskhandel.se/Press/Pressmeddelanden/2014/Allt-fler-koper-julklapparna-pa-natet/