”Konverserande handel” på frammarsch

”Konverserande handel” på frammarsch

Om tre år kommer 40 procent av konsumenterna att använda någon variant av röstassistent för att handla istället för mobil eller websida förutspår Capgemini i en ny rapport. Företaget ser en helt ny typ av handel växa fram; ”konverserande handel”, (conversational commerce på engelska).

Undersökningen visade att 81 procent av de som använt någon form av röstassistent har gjort det via mobilen, 32 procent via en smart högtalare, typ Amazon Echo, och 21 procent har gjort det via en skärmbaserad produkt, typ Amazon Echo Show. Att handla via dessa produkter börjar också bli en vanlig företeelse, 35 procent uppger att man redan gjort det.

Undersökningen genomfördes i USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland (de länder där dessa produkter redan lanserats).

Läs rapporten här: https://www.capgemini.com/news/voice-assistants-set-to-revolutionize-commerce-and-become-a-dominant-mode-of-consumer-interaction-in-the-next-three-years/