”Svinnsmarta” matvaror

I Arlas årliga trendspaning, Kockrapporten 2017, stavas lösningen för ett minskat matsvinn ”svinnovation”. Trenden handlar om uppfinningsrikedom och innefattar allt från företagen som tar fram ätbara förpackningar till kockarna som hittar nya sätt att ta vara på hela råvaran. Så många som 64 procent av svenskarna provar gärna nya miljösmarta matprodukter bestående av råvaror som annars skulle ha kasserats, till exempel överbliven frukt som blir marmelad. Kvinnor är mer intresserade av ”svinnsmarta” produkter än män, hela 73 procent av kvinnorna jämfört med 54 procent av männen anger att de vill göra så. För konsumenter innebär svinnovation att göra medvetna val. Var tredje svensk (35 %) har under det senaste året gjort aktiva val att stötta butiker, restauranger och företag som tänker kreativt för att minska sitt svinn och därmed sin miljöpåverkan.

Läs mer om rapporten här: https://www.arla.se/bondeagda-arla/nyheter-press/2017/pressrelease/6-av-10-svenskar-oenskar-svinnsmarta-matvaror-1888357/