Tre öppnar crowdsourcad kundservice

Tre öppnar crowdsourcad kundservice

Telefonoperatören Tre erbjuder nu en servicecommunity som ny kundtjänst, där kunderna hjälper andra kunder. Målet med satsningen är att skapa en dialog på kundernas villkor och att förbättra kundserviceupplevelsen. Tjänsten är en del i ”Ha ett bra uppkopplat liv”.

I Tres nya community kan kunderna ställa frågor, ge råd till andra och diskutera tjänster. Tre vill också belöna de som engagerar sig mest. Som ett tack för stort engagemang har man därför möjlighet att bli Tre-ambassadör, vilket innebär att man till exempel får förhandsinformation om nya telefoner, specialpriser och inbjudningar till evenemang. Tres medarbetare finns själva tillgängliga i forumet för att moderera och svara på de frågor som inte kan besvaras av andra kunder.

Företaget Insided som utvecklat Tres nya tjänst och har flera europeiska mobiloperatörer som kunder, har sett en minskning av samtalen till sina kunders kundtjänst med upp till 60 procent efter införandet av en community, där kunderna då hellre väljer andra sätt än telefon för att få svar på sina frågor.

 

Se tjänsten på: community.tre.se/