Skyltdockan ser dig!

Italienska skyltdocketillverkaren Almax har tagit fram en skyltdocka, EyeSee, som kan observera kunderna. Skyltdockan, som kostar ca 5 000 dollar, är utrustad med kameror (istället för ögon) som tillsammans med programvara för ansiktsigenkänning kan analysera kundernas ansikten för att avgöra deras ålder, kön, ras och etnisk tillhörighet. Enligt tillverkaren så kan kamerorna och programvaran också informera butikspersonalen om när det är mycket folk i butiken och vilka produkter och/eller kläder som får mest uppmärksamhet från kunderna. Syftet med de seende skyltdockarna är enligt Almax att hjälpa butiksägarna att maximera sin försäljning genom att bättre förstå kundernas beteende och vilka produktdisplayer som funkar eller inte. Enligt Almax är frågan om personligintegritet en icke-fråga då ingen data samlas in om enskilda individer utan endast aggregerad data. De seende skyltdockarna testas för tillfället i tre europeiska länder och i USA. Enligt tillverkaren har testerna redan gett upphov till att butiksägarna har ändrat/förbättrat sina försäljningsmetoder.

Läs mer om EyeSee på:
http://www.almax-italy.com/en-US/ProgettiSpeciali/EyeSeeMannequin.aspx