Mat / Dryck
Publicerat: 2012-01-27

Spaning

Ölkulturen växer sig stark

Ölkulturen växer sig stark

Ölkulturen har växt sig stark under det senaste året. Många nya mikrobryggerier har öppnat, sortimenten på Systembolaget har utökats och en rad smartphone-applikationer har utvecklats där ölälskare kan söka efter udda ölsorter, rekommendera och rekommenderas öl, hitta lokala bryggerier m.m.
Öl har fått en förhöjd status. Så pass mycket att utvalda sorter tappas i champagneflaskor och uppmuntrar till en mer sofistikerad konsumtion. Att älska öl är inte (längre) kopplat till att älska blaskiga fatöl på krogen eller halvlitersburkar till lågpris på Systembolaget. Öl är kvalitet, tradition och upplevelse.
Det New York-baserade bryggeriet Brooklyn Brewery har efter sina lokala konsumenter svenskar som sina främsta kunder. Reklamdebuten i svensk media för bryggeriets finare öl Local 1 (i DN och SvD igår, DI Weekend idag) anspelar på ölkulturens stärkta status genom att ge den en gedigen historia och en champagnekork.