Spaning
Ändrade kaffevanor
I en Ipsos-undersökning genomförd på uppdrag av Valio har man undersökt om vårt kaffedrickande har ändrats sedan priset på kaffe höjdes. Svaret är både ja och nej. 43 procent av de som konsumerar kaffe säger att vanorna är oförändrade.
Valios undersökning visar dock på några nya mönster: vi dricker mindre kaffe hemma, går mer sällan på kafé och många väljer billigare sorter i butiken. Samtidigt finns det de som köper kaffe mer sällan men prioriterar kvalitet, och de som helt enkelt dricker mer kaffe på jobbet.
Så här har svenska kaffekonsumenter ändrat sina vanor:
- Dricker mindre kaffe hemma: 20 %
- Fikar mer sällan på kafé: 18 %
- Väljer kaffesort utifrån priskampanj: 18 %
- Köper billigare kaffe: 17 %
- Dricker mer kaffe på jobbet: 11 %
- Köper mer sällan men satsar på kvalitet: 9 %
- Dricker mer av andra drycker i stället för kaffe: 8 %
- Har bytt bryggsätt: 6 %
Källa: https://www.valio.se/artiklar/svenskarnas-dromkaffekopp/
Bild: Valio





