Privatekonomi Shopping
Publicerat: 2023-11-29

Spaning

3 av 4 svenskar tänker dra ner på julklappsköpen

3 av 4 svenskar tänker dra ner på julklappsköpen

En envis inflation, höga räntor och osäkra inkomster driver konsumenter till att minska sina utgifter. Konsumenterna tvingas bli mer kreativa avseende hur, när och vad de väljer att spendera sina pengar på, visar en ny undersökning från Accenture. Fler än 500 svenska konsumenter har tillfrågats i undersökningen, som fokuserar på hur svenskar ser på ekonomin nu när julen står runt hörnet. Tre fjärdedelar (74%) håller redan på, eller har planerat att minska mängden presenter de ger till sina närmaste på grund av en ansträngd budget. Samtidigt planerar 69% att inte ge några presenter alls till de som är vuxna.

Färre än 20% av konsumenterna känner sig optimistiska kring deras ekonomiska situation inför julen, och undersökningen visar att genomsnittskonsumenten planerar att spendera ca 5600 kronor, vilket är en minskning från tidigare år. De som kommer spendera minst i jul är de över 70 år, som beräknas lägga ut ca 3000 kronor under julsäsongen.

Den generation som förväntas spendera mest pengar är de som är i åldrarna 18-24, de förväntas spendera lite över 7000 kronor. Tätt efterföljt är de mellan 24 och 31 som förväntas spendera ca 6900.

Undersökningen visar att det är priset som är det viktigaste för konsumenterna när de shoppar (76%), värdet för pengarna kommer på en andraplats (58%).

Många konsumenter försöker hitta kreativa och praktiska sätt att få sin budget räcka under en längre tid. Exempel på detta är att kompromissa med bekvämligheten och hämta beställda varor i butik i stället för att få det levererat till dörren, om detta hjälper dem spara pengar.

 

Källa: https://www.accenture.com/se-en/insights/consulting/consumer-holiday-research

 

Bild: Depositphotos