AI sköter 200 kundärenden per dag hos SEB

AI sköter 200 kundärenden per dag hos SEB

SEB började, som en av de första bankerna, för cirka ett år sedan att använda artificiell intelligens i sin kundtjänst i Sverige. Programvaran bakom tjänsten, kallad Amelia, har skapats av amerikanska IPsoft och är en artificiell intelligens utvecklad för att hantera kundtjänstärenden och hjälpa kundservice att lösa kundernas frågor på bästa sätt. I SEB:s tjänst heter hon Aida och bor i ett chattfönster på seb.se. I dagsläget hanterar tekniken ungefär 200 kunder varje dag.

Av SEBs loggar kan man se att många kunder får svar på de frågor de ställer av Aida-systemet och att många kanske inte ens förstår att det är en digital medarbetare som de pratat med. Tanken från SEB är att systemet först och främst ska ha hantera enklare frågor för att frigöra tid för de mänskliga medarbetarna att hantera mer komplexa ärenden.

Läs mer: http://telekomidag.se/sebs-ai-skoter-200-kunder-om-dagen/