Reklam Värderingar
Publicerat: 2025-11-11

Spaning

Allt fler skäggiga pappor i svensk reklam

Allt fler skäggiga pappor i svensk reklam

En rapport visar att skildringen av föräldraskap i svensk reklam har genomgått en tydlig förändring. Enligt Rättvisaren 2025 syns nu fler pappor än mammor i annonser som porträtterar familjeliv – en total omvändning jämfört med 2020, då mammorna dominerade.

Årets analys visar också att papporna fått en mer aktiv och närvarande roll. De bär, leker och visar känslor på ett sätt som tidigare var ovanligt. Samtidigt framställs mammor i dag som mer lekfulla och mindre stereotypiskt omhändertagande. Även ensamstående föräldrar och familjer med äldre barn syns allt oftare i reklamen.

Men en sak har inte förändrats: nästan alla pappor i reklamen har skägg. Det har blivit en symbol för faderskap och speglar, enligt rapporten, ett snävt ideal om hur en pappa “ska” se ut.

 

Källa: https://mediekompaniet.com/rapporters/rattvisaren-2025/

 

Bild: Depositphotos