Är offline den nya statusmarkören?


I en tid där internet har blivit en naturlig del i de allra flesta svenskars vardag, såväl ett arbetsverktyg som en arena för sociala relationer, verkar allt fler välja att aktivt gå offline. Jag läste i somras en artikel om den amerikanska journalisten Susan Mausharts då nya bok Nedkopplad. Boken är en humoristisk skildring av det halvår familjen Mausharts gick på digital avgiftning och under tiden helt och hållet var utan elektronik. Jag har själv inte läst boken men hängt med i den debatt som följt. 

I dag är vi omgivna av digitala verktyg och hjälpmedel, internet har blivit en del av oss och vi har blivit en del av internet. Att välja att vara offline blir ett aktivt val, ett statement. Att kunna deklarera för kollegorna att du i helgen ska åka ut till din sommarstuga och lämna mobiler och datorer hemma eller att ha internetfri tid i hemmet. Man kan se det som en statusmarkör. Det är förstås bara de som lever omgivna av elektronik som kan välja att gå offline. Den stora delen av världens befolkning som trots allt inte har tillgång till internet är offline på grund av ett icke-val. Tanken blir rätt absurd, DNs Hanna Fahl liknar det vid det ultimata frosseriet, att precis som stekarna i Visby vaska champagne vaska sitt internet.

Själv tänker jag att hälla litervis med Dom Pérignon Vintage i vasken mest var en snackis. Och kanske är det samma sak med att gå offline. Något vi gärna skryter om att vi gör men aldrig skulle klara av. Men oavsett om det är en växande rörelse eller inte började jag fundera på vad det betyder ur ett konsumentperspektiv om allt fler väljer att gå offline.

Det finns redan program att installera som försätter din dator i offline-läge och på tjänster som suicide machine kan du döda dina sociala konton för alltid. När online är vårt standardtillstånd växer behovet av hjälpmedel som ser till att delar av våra liv kopplas ner. Kanske finns det en framtidsmarknad för skräddarsydda offlinelösningar – så att den moderna människan kan koppal ned och upp precis som den själv behagar.

I dag förväntar vi oss internet när vi ska ut och flyga och wi-fi när vi hänger på café är en hygienfaktor. Kanske är morgondagens caféer trendigt internetfria. Istället för att kvittera ut en kod till nätet får du block och pennor över cafédisken. Morgondagens träningsläger och sparesor är kanske nedkopplade charterresor till obestämd plats.