Chatbot säljer flygbiljetter

Chatbot säljer flygbiljetter

Finnair lanserar sin första artificiellt intelligenta chatbot, som kallas Finn, på flygbolagets globala Facebooksidas Messenger. Finn hjälper kunder med allt från att boka resor till att svara på frågor om flighter. Förutom att sälja flygbiljetter kan den svara på om flyget är i tid och hjälpa till att beräkna hur mycket bagage som är tillåtet att ta med. Chatboten kan också omdirigera kunder till Finnairs ”Hantera bokning”-sida. Finn svarar på vanliga frågor och om chatboten inte kan svara skickas meddelandet vidare till kundservice.

Finnair har tagit fram Finn i samarbete med Caravelo som arbetar med tekniska lösningar inom flygbranschen. Chatbot är ett exempel på de nya distributionskanaler som aktiveras av IATA:s NDC (New Distribution Capability) XML-baserade meddelandestandard. Finn är den mest tekniskt avancerade NDC-lösningen inom flygbranschen då chatboten möjliggör att boka flyg i alla Finnairs nätverk. Chatboten erbjuder också videos och bilder i snabbmeddelanden.

Läs mer här: http://news.cision.com/se/finnair/r/finnair-satsar-digitalt–lanserar-artificiellt-intelligent-chatbot,c2345150