Chatboten Swea hjälper till på flygplatsen

Chatboten Swea hjälper till på flygplatsen

För att underlätta för alla resenärer inför resan och även på flygplatsen lanserar Swedavia nu den AI-baserade chatboten Swea som är först ut bland alla skandinaviska flygplatser. Swea kan dygnet runt svara på frågor om ditt flyg, ankomsttid för bagage, aktuella väntetider i säkerhetskontrollerna och utbudet på flygplatsen.

Chatboten Swea är först ut bland de skandinaviska flygplatserna. Som resenär kan man prenumerera på sitt flyg och få uppdateringar om när man ska gå till gate, om gatenumret ändrats och eventuella förseningar. Redan innan avfärden till flygplatsen kan man fråga om väntetid vid säkerhetskontrollerna. Varför inte fråga om var närmaste vegetariska restaurang finns på flygplatsen? Eller var närmaste apotek ligger? För de som landar på Swedavias flygplatser kan Swea berätta vilken tid bagaget ankommer och vid vilket bagageband.

Access till chatboten Swea får resenärerna via flygplatsens webbplats, genom att skicka ett meddelande på flygplatsens Facebook-sida eller söka fram flygplatsen direkt i Messenger. Chatboten Swea har utvecklats tillsammans med Airport.ai som är specialiserade på att utveckla digitala lösningar för flygplatser.

 

Källa: https://www.swedavia.se/arlanda/nyheter/chatboten-swea-lanseras-pa-swedavias-flygplatser/