E-handeln 2014 – trender

Den svenska detaljhandelns försäljning på internet fortsätter att öka. Under 2014 var den totala tillväxten 16 procent vilket gav en omsättning på 42,9 miljarder kronor enligt e-barometern för 2014 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Några viktiga trender att notera är att:
– Mobiltelefonen används allt mer i inköpsprocessen. Nästan varannan konsument anger i e-barometern att de inför sitt senaste köp i en fysisk butik först gjorde research på internet. Knappt en av tio gjorde research med sin mobiltelefon i samband med att köpet skedde i en fysisk butik.
– Konsumenterna köper i allt högre utsträckning otympliga varor och färskvaror på nätet, varor som de vill få levererade direkt hem. Här förutspås att det kommer ske mycket inom hemleveranser framöver.
– Hemelektronik är också den bransch som kommit längst med att få fysiska och digitala försäljningskanaler att samspela. Andra branscher som växer starkt är leksaker/barnartiklar, bygghandeln, sport/fritid och heminredning/möbler.

Läs mer här: http://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord-sverige/2015/e-barometern-2014-starkt-ar-for-svensk-e-handel/