Spaning
E-handeln tar fart igen

E-handeln i Sverige ökade med nio procent under första kvartalet. Det visar PostNords E-barometer. Ökningen är den högsta sedan pandemiåret 2021 då e-handeln låg på en historisk topp. Sju av åtta branscher visar tillväxt. Apotekshandeln fortsätter att gå starkt med en ökning på 24 procent. Även bygghandeln vänder uppåt efter en längre tid i motvind och uppvisar det första positiva kvartalet på tre år (+8 %). Regeringens tillfälliga höjning av ROT-avdraget kan komma att ge ytterligare skjuts.
Samtidigt tar e-handeln marknadsandelar från den fysiska handeln – en tydlig signal om ett skifte i konsumentbeteendet. När det kommer till internationell e-handel är intresset fortsatt stort. Nära hälften av svenskarna har handlat från utlandet det senaste året. Där fortsätter Kina dominera, medan Tyskland tappar andelar.
Samtidigt visar rapporten att hållbarhet blir en allt viktigare fråga för svenska e-handelskonsumenter – vilket bidrar till en splittrad bild. Andelen konsumenter som gör medvetna val utifrån hållbarhet, miljö och arbetsvillkor ökar med 12 procentenheter – efter flera år på oförändrad nivå.
Trenden för internationell e-handel har varit uppåtgående i samtliga åldersgrupper sen 2019 men för första gången visar mätningarna att unga går mot trenden och e-handlar mindre från utlandet. Den äldre generationen går i motsatt riktning: fyra av tio i åldern 65–79 år gjorde sitt senaste internationella köp från Kina – klart högre än i andra åldersgrupper.
Källa: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern/
Bild: Press Postnord