Privatekonomi Reklam Shopping
Publicerat: 2024-07-17

Spaning

Egna varumärken allt populärare i butikerna

Egna varumärken allt populärare i butikerna

En global undersökning från konsultföretaget EY visar att en växande andel konsumenter väljer butikernas märken och planerar inte att byta tillbaka, vilket signalerar en skiftning i konsumtionsmönstren. Varannan konsument i Sverige svarar att de numera endast köper märkesprodukter som är på rea eller kampanj.

Undersökningen visar att konsumenter planerar att köpa mer av butikernas egna märken i framtiden. Många upplever att butikernas kvalitet är jämförbar med varumärken och bidrar till att spara pengar. Mer än hälften av (55 procent) av svenskarna säger att butikernas egna varumärken tillfredsställer deras behov lika bra som vanliga varumärken. Över hälften av svenskarna (57 procent) anser att butikernas egna varumärken hjälper dem spara pengar.

Varannan svensk konsument (47 procent) säger att de nu endast köper märkesprodukter när de är på rea, kampanj eller nedsatta i pris. Var tredje konsument i Sverige (29 procent) anger att de inte planerar att gå tillbaka till att köpa märkesprodukter i kategorier där de bytt till butikernas egna varumärken.

Svenskarna verkar dock mer skeptiska i uppfattning om hur kvalitén på butikernas egna varumärken utvecklats, endast 39 procent anser att dessa produkter erbjuder allt högre kvalitet, jämfört med 59 procent globalt och 52 procent i Europa.

I frågan om hållbarhet och prissättning anser hälften av svenskarna (51 procent), i likhet med den globala genomsnittskonsumenten, att hållbara produkter kostar för mycket. Endast 40 procent av svenskarna svarar att de är villiga att betala mer för produkter som är hållbart producerade, något lägre än det globala snittet på 45 procent.

 

Källa: https://www.ey.com/en_se/consumer-products/the-rise-of-the-independent-consumer

 

Bild: depositphotos