Mat / Dryck
Publicerat: 2015-01-27

Spaning

Eko-mat tar plats

Eko-mat tar plats

Eko-matens frammarsch fortsätter. Undersökningsföretaget Nielsen har presenterat sin senaste hälsostudie, Global Health Wellness Survey, och där slås fast att konsumenter över hela världen är villiga att betala mer för ekologiska matvaror. Hela 88 procent av respondenterna säger sig vara villiga att betala mer för mer hälsosam mat.
Enligt studien efterfrågar svenskarna ekologisk, naturlig och GMO-fri mat. Det är också något man är villig att betala extra för, ca 60 procent uppger att de är villiga att betala extra för mat som är hälsosam.
Enligt undersökningen vill svenskarna betala extra för:
Ekologiskt (60 %)
Naturliga ingredienser (58 %)
GMO-fritt (55 %)
Utan konstgjorda färgämnen (52 %)
Utan konstgjorda smakämnen (52 %)
Den positiva utvecklingen för eko-mat bekräftas t ex av att Coop under 2014 ökade försäljningsandelen av ekologiska produkter med 40 procent jämfört med året innan. Andelen ekologiskt stod för 7,7 procent att jämföra med 5,5 procent under 2013.
Läs mer här: http://www.prnewswire.com/news-releases/growing-global-health-awareness-could-mean-big-business-for-manufacturers-300023319.html
http://www.nielsen.com/content/dam/nielsenglobal/eu/nielseninsights/pdfs/Nielsen%20Global%20Health%20and%20Wellness%20Report%20-%20January%202015.pdf