Mat / Dryck
Publicerat: 2025-07-01

Spaning

Fortsatt minskning av socker i läsken

Fortsatt minskning av socker i läsken

En rapport från Sveriges Bryggerier visar tydliga förändringar i svenskarnas konsumtionsmönster under 2024. Rapporten, baserad på en totalmarknadsskattning från Delfi Marknadspartner, ger en aktuell bild av hur preferenser och trender inom dryck utvecklas i Sverige. Bryggeriernas totala försäljningsvolym i Sverige var ca 1,76 miljarder liter 2024, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med 2023. Ökningen kommer från ökad försäljning inom dagligvaruhandeln och Systembolaget (+3%).

  • Försäljningen av kolsyrad läsk ökade totalt med 3 procent 2024, och står för 44 procent av bryggeriernas försäljning. Tillväxten drivs av osockrad läsk som ökade med 8 procent, medan sockrad läsk minskade med 3 procent. Sockerfri läsk står nu för 59 procent av all läskförsäljning i Sverige.
  • Vattenförsäljningen ökade med 3 procent, med smaksatt kolsyrat vatten som största dragare. Det smaksatta kolsyrade vattnet som står för 64% av vattenmarknaden ökade med 5 procent, medan kolsyrat naturellt vatten minskade med 1 procent.
  • Ölförsäljningen ökade med 2 procent totalt. Här visar alkoholfri öl fortsatt styrka, med en ökning på 7 procent. Den alkoholfria ölen står nu för 5 procent av all ölförsäljning och har klättrat förbi både lättöl, mellanöl och den 2,8-procentiga folkölen i volym. Sedan 2019 är tillväxten av alkoholfri öl hela 40 procent. Även starköl och mellanöl visar tillväxt på 3 respektive 4 procent jämfört med föregående år.
  • Energidrycker fortsätter att växa i snabb takt och visar en ökning på 8 procent jämfört med 2023. Även blanddrycker och stilldrinks visar fin tillväxt på 9 procent vardera.

 

Källa: https://www.mynewsdesk.com/se/sverigesbryggerier/pressreleases/ny-rapport-visar-fortsatt-sockerminskning-och-foeraendrade-dryckesvanor-3393413

 

Bild: Press Sveriges Bryggerier