Haglöfs stänger på Black Friday

Haglöfs stänger på Black Friday

På senare år har friluftsföretaget Haglöfs Green Friday-initiativ blivit känt för att ta ställning mot de miljömässiga och sociala riskerna med överdriven konsumtion. Företaget har stängt butiker och webbutiker på Black Friday, och förra året höjde man t om sina priser, samtidigt som man skänkte vinsten till miljöorganisationer. I år kommer Haglöfs att satsa på second hand som det mest ansvarsfulla valet. Försäljningen av nya produkter kommer att begränsas genom att företaget stänger ner sin webbutik och alla Haglöfs varumärkesbutiker förutom Stockholmsbutiken.

På Green Friday i år får besökare i Haglöfs märkesbutik i Stockholm istället en chans att prova på och köpa den nya second hand-kollektionen, Haglöfs Restored. Den vanliga Produktserien Haglöfs kommer inte att säljas i butiken den dagen. Haglöfs Restored-kollektionen får också sin digitala debut på företagets Instagramsida.

För Konceptet Haglöfs Restored har Haglöfs samarbetat med The Renewal Workshop, en ledande leverantör av cirkulära lösningar för kläder och textilvarumärken. Produkter som fortfarande bedöms kunna användas rengörs, repareras och återställs till Haglöfs standarder, innan de läggs till i Haglöfs Restored-samlingen.

Haglöfs Restored kommer att lanseras officiellt nästa år och ingår i ett bredare program av initiativ som syftar till att förlänga nyttjandetiden för Haglöfs produkter.

 

 

Källa: https://www.mynewsdesk.com/haglofs/pressreleases/hagloefs-challenges-consumers-to-buy-nothing-new-this-black-friday-3050831

 

Bild: Press Haglöfs