Publicerat: 2022-12-13

Spaning

Hellre chatbot än människa

Hellre chatbot än människa

Nästan varannan svensk svarar att de i någon vardagssituation föredrar en chatbot eller AI-baserad kundtjänst framför en riktig människa. Det visar undersökningen ”Svenska Folket och AI” som genomförts för femte året i rad. Undersökningen innefattar svar från 1000 personer i Sverige mellan 16 och 70 år och är framtagen av Insight Intelligence tillsammans med Göteborgs universitet, Bolagsverket, Postnord och Lunds universitet.

Resultaten visar hur 83 procent av svenskarna i någon situation kan tänka sig att använda en chatbot framför en människa och att hela 46 procent föredrar att göra det. Bland unga svarar fler än varannan att de föredrar chatbots framför människor (54 %). På följdfrågan om varför man föredrar chatbots handlar många av svaren om att det är snabbare och smidigare. En del pekar på navigering och karttjänster specifikt och menar att det inte skulle vara effektivt eller hållbart att använda en människa där.

Det som oroar svenskarna mest med AI är att tekniken tar fel beslut eller ger fel rekommendationer. Fler är oroliga för det än vad de är för mer dystopiska scenarier som att AI blir för intelligent, att AI tar över jobb eller AI-baserad krigsföring. Trots svenskarnas generellt positiva inställning till AI, tror majoriteten inte att de skulle kunna utveckla känslor för en AI (68 %). 13 procent tror att de skulle kunna göra det och 19 procent är osäkra.

Undersökningen visar också att:

  • Andelen som är positiva till hur AI påverkar dem faller tillbaka till 42 procent efter förra årets rekordnotering på 54 procent.
  • Fyra av tio vill se ytterligare regleringar av hur AI får utvecklas.
  • Majoriteten kan tänka sig att använda AI för att få nya fysiska egenskaper genom ett implantat (54 %).
  • Drygt varannan vill minska sina boendekostnader med AI.

 

Källa: https://www.insightintelligence.se/svenskar-och-ai/svenska-folket-och-ai-2022/

 

Bild: Depositphotos