Arbetsliv
Publicerat: 2023-08-09

Spaning

Ikea satsar på AI i kundtjänst, omskolar call center-arbetare

Ikea satsar på AI i kundtjänst, omskolar call center-arbetare

IKEA har börjat omskola call center-arbetare till att bli inredningsrådgivare eftersom företaget har som mål att istället framöver erbjuda fler tjänster och praktiska kundfrågor med hjälp av företagets artificiell intelligens-bot Billie. I april utökade IKEA sina inredningstjänster till Storbritannien och USA, efter tidigare lanseringar i delar av Europa, Australien, Förenade Arabemiraten och på andra håll. I Storbritannien betalar kunderna 25 pund för ett 45-60 minuters videosamtal med inredningsrådgivning och förslag på produktlista, och kan betala 125 pund för tre konsultationer för design av arbetsplatser, en planlösning och 3D-bilder. Ikea säger att de har utbildat 8 500 callcenter-arbetare till inredningsrådgivare sedan 2021, medan Billie – som lanserades samma år med ett namn inspirerat av IKEA:s Billy-bokhyllor – har hanterat 47 % av kundernas förfrågningar till callcenter under de senaste två åren.

 

Källa: https://www.reuters.com/technology/ikea-bets-remote-interior-design-ai-changes-sales-strategy-2023-06-13/

 

Bild: depositphotos