Innovativ rekryterings-modell testas hos Body Shop

Innovativ rekryteringsmodell testas hos Body Shop

Kosmetikaföretaget Body Shop introducerar nu en ny modell för rekrytering, en ”open hiring” -strategi som inte omfattar intervjuer, bakgrundskontroller eller drogtest. Istället ställer företaget bara tre frågor och den första kandidaten som uppfyller de mest grundläggande kraven för ett jobb kommer att få det.

Företaget har redan genomfört ett framgångsrikt pilottest vid sitt distributionscenter i North Carolina, USA. De tre frågor man ställde var: ’Har du behörighet att arbeta i USA? Kan du stå upp i åtta timmar? Och orkar du lyfta över 50 kilo? Om man svarade ja på dessa tre frågor så fick man chansen att jobba på företagets distributionscenter.

Vid pilottestet sjönk personalomsättningen på månadsbasis från 43 procent till bara 16 procent från år till år, vilket tex gjorde att företaget kunde minska antalet uthyrningsfirmor man arbetade med från tre till en.

Body Shop planerar att utöka denna praxis till alla sina butiker i USA i sommar.

 

Källa: https://www.fastcompany.com/90462746/the-body-shop-will-start-hiring-the-first-person-who-applies-for-any-retail-job

 

Bild: Press Body Shop