Arbetsliv
Publicerat: 2013-02-15

Spaning

Kärnkompetens på väg ut?

Kärnkompetens på väg ut?

Amerikanska tidskriften Fast Company spekulerar nu i om strategin att fokusera på sin kärnkompetens är på väg bort. Istället menar man att detta inte räcker utan för att vara framgångsrika måste företag idag vara mer vidsynta och även arbeta med närbesläktade områden. Som stöd för sin hypotes lyfter man fram Apple, Netflix och Nike. Företag som man menar har, utifrån en stark position på sin kärnmarknad, har utvecklats genom att söka sig till nya områden. Ett exempel är Nikes digitalisering där de utifrån sin position inom träningsutrustning nu börjat erbjuda digitala hjälpmedel och tjänster för att erbjuda kunderna helhetslösningar. Ett annat exempel är filmtjänsten Netflix som från att hyra ut filmer och tv-serier nu börjat producera eget innehåll. Bland annat genom den egen producerade tv-serien House of Cards. Trender inom affärsstrategi brukar gå i cykler. Ena perioden ska man fokusera verksamheten och i andra perioder ska man diversifiera. Kanske går vi nu mot en period av diversifiering?
Läs hela artikeln här: http://www.fastcompany.com/3005850/core-competency-dead-lessons-nike-apple-netflix?partner=newsletter