Klädreturer en växande miljöbov

Klädreturer en växande miljöbov

E-handeln växer snabbt, och med den även mängden returnerade varor. Inom modebranschen är andelen returer särskilt hög. Hanteringen av dessa returer riskerar att ha en stor negativ miljöpåverkan. Samtidigt är många konsumenter omedvetna om vad som händer deras returer. Det visar ett nytt forskningsprojekt vid Handelshögskolan i Göteborg.

I två år har Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik och Michael Browne, professor i professor i logistik och urbana godstransporter på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, studerat den energianvändning och miljöpåverkan som uppstår när konsumenter returnerar kläder de har köpt på nätet.

Rapporten visar att i genomsnitt returneras 22 procent av alla kläder som köps online i Sverige, men andelen varierar mellan 18 och 60 procent. Till exempel returnerar unga människor mer kläder än äldre, och kvinnor mer än män. Och trendiga plagg returneras mer än basplagg.

Forskarna konstaterar också att med e-handeln har ett nytt kundbeteende uppstått: kunder tenderar att systematiskt överbeställa varor. För att hitta rätt storlek eller den perfekta färgen beställer de hem betydligt fler plagg än de avser att behålla, och returnerar allting utom ett eller två plagg. Denna ”returneringskultur” har blivit norm.

 

Källa: https://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/detalj//e-handelns-kladreturer-en-miljobov.cid1601796