Lägre ökningstakt för e-handeln Q3

Lägre ökningstakt för e-handeln

E-handeln växte med 11 procent under tredje kvartalet, enligt PostNords rapport E-barometern. Det är en lägre kvartalstillväxt än vad som uppmäts i undersökningen sedan kvartal tre år 2011. Skönhet och hälsa är den produktkategori som sticker ut med en tydlig positiv utveckling. I rapporten ser vi också att allt färre svenskar planerar att köpa sina julklappar från utländska e-handelssajter.

Det är fortfarande kläder och skor som flest svenskar e-handlar på regelbunden basis, men skönhet och hälsa knappade in i kvartal tre. Så många som 34 procent hade köpt skönhet och hälsa under kvartalet, jämfört med 36 procent för kläder och skor.

Att e-handla från utlandet lockar inte svenska konsumenter i lika hög grad som det har gjort tidigare, och den nedåtgående trenden påverkar även julklappshandeln från utländska webbutiker. Sedan år 2017 har andelen julklappsköpare på nätet som planerar att handla minst en av sina julklappar från utlandet minskat från 19 till 13 procent.

Rapporten visar att fler än någonsin tidigare planerar att köpa minst en julklapp på nätet (56 procent) och att andelen ökar i samtliga åldersgrupper. Det är också betydligt fler än förra året som planerar att lägga mer än halva julklappsbudgeten online. Totalt beräknas julklappshandeln på nätet för år 2019 till ca 8,4 miljarder, baserat på konsumenternas självuppskattade planerade julklappsbelopp online.

 

Läs rapporten: https://www.postnord.se/vara-losningar/e-handel/e-handelsrapporter/e-barometern

 

Bild: Depositphoto