Mat / Dryck Shopping
Publicerat: 2021-03-25

Spaning

Svenskarnas intresse för matlagning ökar

Svenskarnas intresse för matlagning ökar

Att laga mat har fått en ny betydelse för många svenskar under pandemin. Under 2020 har det genomsnittliga svenska hushållet lagt upp till 16 timmar i veckan på att laga mat, vilket är en ökning med 24 procent från året innan. Det visar en ny undersökning från Mastercard. 41 procent av svenskarna tycker att matlagning blivit ett viktigt sätt att spendera kvalitetstid med nära och kära under pandemin. Samtidigt har matlagningsprogram på TV och via streamingtjänster, samt matkonton på sociala medier inspirerat mer än en tredjedel (37 procent) av svenskarna till att laga mer mat.
2020 har också varit en boost för svenskarna att leva ett hälsosammare liv, något som motiverat 43 procent att lägga mer tid och omtanke på matlagningen. Parallellt har svenskarna sett till att unna sig lite extra under pandemin. Man ser även en omställning i allt från hur vi handlar mat till hur vi umgås med varandra. Mer än en fjärdedel (28 procent) köpte matvaror online för första gången under 2020. 32 procent kommer dessutom fortsätta att handla mat online även efter pandemin. Att ställa om till digitala middagsbjudningar har blivit vanligt under det senaste året, men mer än hälften (65 procent) längtar till bättre tider där det går att samla familj och vänner på fysiska middagar.
 
Källa: https://www.mastercard.com/news/europe/sv-se/nyhetsrum/pressmeddelanden/sv-se/2021/mars/farsk-undersokning-svenskarnas-intresse-for-matlagning-nar-nya-hojder-under-pandemin/
 
Bild: Press Mastercard