Lampa ska minska användandet av sociala medier

Lampa ska minska surftiden

Länsförsäkringar uppmärksammar nu fenomenet att vi svenskar spenderar allt mer (för mycket?) tid på att använda olika typer av sociala medier. Med kampanjen Skärmhjälpen vill man nu hjälpa svenskarna att ta kontroll och minska sitt användande av sociala medier.

Man har bland annat tagit fram Skärmhjälpen – ett verktyg där användaren kan få bättre koll på sin digitala hälsa följt av en skräddarsydd utbildning som hjälper hen att förändra sina skärm(o)vanor.

Dessutom har man tagit fram den smarta lampan Skärmfri. Den hjälper användaren att ta kontroll över sitt beroende genom att varna och slå om till rött när familjen har surfat klart. Lampan kopplas enkelt till ditt WiFi och känner av hur mycket tid man lägger på Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat och Twitter. När familjen gemensamt har surfat upp totalt två timmar börjar lampan lysa rött och signalerar att det är dags att vara sociala i verkligheten.

 

Läs mer: https://skarmhjalpen.se/