Mat / Dryck
Publicerat: 2018-01-30

Spaning

Livsmedels-företag tar upp kampen mot mat- och dryckessvinn

Livsmedels-företag tar upp kampen mot mat- och dryckessvinn

Allt fler livsmedelsföretag ser nu över sitt sortiment och tar in varor som hjälper till att minska matsvinnet.
Ett av de senaste exemplen är kafferosteriet Löfbergs som lanserar ett kaffe som ska de anser ska revolutionera marknaden och bidra till hållbar utveckling. Detta kaffe är dessutom gratis. Det handlar om kaffeslatten – det kaffe som aldrig dricks upp och som många inte reflekterar över.
Varje dag häller svensken ut en hel kopp kaffe hemma i slasken, enligt statistik från SCB och Naturvårdsverket (Rapport 6622:2014). Det innebär att över 300 miljoner liter kaffe varje år går till spillo bara i hushållen, visar Löfbergs beräkningar. En Sifoundersökning visar också att bara tre av tio kaffedrickare, 31 procent, alltid tänker på att minimera mängden kaffe som de häller ut.
Ett annat exempel är Hemköp som nu lanserar ett matsvinnsöl. Ölet som bryggs av Qvänum bryggeri i samarbete med det internationella ölvarumärket Toast. Namnet på ölet blir Bröggd.
Bröggd bryggs på brödrester från Dafgårds av Qvänum bryggeri. Ölet börjar säljas den
30 januari i Stockholmsbutikerna Hemköp City, Mariahallen, Torsplan, Skanstull och Hornstull. Lokalt runt bryggeriet säljer även Hemköp i Lidköping och Grästorp ölet.
En krona per såld flaska går till Feedback, en välgörenhetsorganisation som bekämpar globalt matsvinn.
Läs mer om nyheterna här: https://www.lofbergs.se/nyheter/300-miljoner-liter-kaffe-i-slasken-varje-ar/
http://news.cision.com/se/hemkopskedjan/r/hemkop-lanserar-matsvinnsol,c2440040