Mat / Dryck Privatekonomi
Publicerat: 2014-02-18

Spaning

Lyxigare matvanor

Lyxigare matvanor

En ny undersökning av Livsmedelsföretagen visar att svenskarnas matvanor har ändrats starkt det senaste året. Dyrare premiumprodukterna har fått ett rejält uppsving. Livsmedelsföretagens enkät bland medlemsföretagen visar också på den snabbaste försäljningsökningen av mat och dryck på över tre år. Och det som driver utvecklingen är till stora delar försäljningen av de dyrare premiumprodukterna. 70 procent av företagen ökade sin försäljning inom premiumsortimentet under 2013. Andelen företag som ökade inom bas-och lågprissortimenten var klart lägre, cirka 25 procent.
Företagen uppger även i undersökning att konsumenternas sug efter hälsosammare livsmedel samt högre kvalitet har ökat på bekostnad av framförallt lågprisprodukter.
Läs mer om undersökningen här: http://www.livsmedelsforetagen.se/svenskarna-koper-dyrare-mat/