Media
Publicerat: 2018-09-10

Spaning

Många svenskar litar inte på sociala medier

Många svenskar litar inte på sociala medier

Fyra av tio svenskar tror att deras flöden i sociala medier visar missvisande information om riksdagsvalet. Majoriteten litar inte heller på det som vännerna delar. Samtidigt uppger var femte att de själva delat inlägg under det senaste året utan att kontrollera källan. Det visar en undersökning som Telenor och den ideella organisationen Surfa Lugnt genomfört med hjälp av Novus.
Sammanlagt 1000 svenskar har tillfrågats om deras inställning till källkritik och den information som sprids online. Resultaten visar att majoriteten (65 %) inte litar på informationen som ens vänner delar i sociala medier. Fyra av tio (41 %) tror också att deras flöden på sociala medier innehåller opålitlig information angående riksdagsvalet medan endast 18 procent litar på den. Samtidigt uppger 20 procent att man delat en artikel eller ett inlägg utan att kontrollera eller känna till källan.
Yngre personer är mer kritiska till information på internet än vad äldre är. Samtidigt är unga sämre på att påpeka för vänner att de delar missvisande information. Drygt hälften, 53 procent, av alla personer mellan 30 till 49 år har som vana att påpeka för sina vänner när de delar opålitliga artiklar eller inlägg i sociala medier. Bland landets 18–29-åringar är det 41 procent som gör det.
Läs mer: http://press.telenor.se/pressreleases/var-femte-svensk-har-delat-information-fraan-okaend-kaella-2674984