Mathandel via nätet ökar med 38 %

Idag publicerade Svensk Digital Handel sin årliga rapport om den digitala handeln med mat. VD:n Jonas Ogvall spår ”en enorm potential ”för denna typ av distanshandel. Försäljning av näthandeln med mat ökade med 38 % jämfört med 2013. Samtidigt har den digitala försäljningen av mat enbart 1 % av den totala matförsäljningen i Sverige som uppgår till 265 miljarder kronor. Främst spås den unga generationen mellan åldrarna 14-20 år vara en naturlig kundgrupp för denna typ av tjänst vi internet. Likaså den datorvana kommande pensionärsgruppen.

Bekvämlighet, enkelhet och tidsbesparande nämns som säljande argument för att handla mat via nätet.

-Över 70%(!) av brukarna av digital mathandel rekommenderar andra att pröva detta. Den största nackdelen med denna typ av handel som nämns är bristen av ”kläm och känn faktorn” – exempelvis vid köp av frukt och grönsaker.

Men trenden är tydlig- digital mathandel spås öka kraftigt från dagens nivåer.

-Har du provat att mathandla digitalt?!

Läs mer:

http://dhandel.se/wp-content/uploads/2014/05/rapport_digital-mathandel-2014_LU71.pdf