Spaning
McDonald's gör om i snabbmatskön
Världen går kontinuerligt (och lyckligtvis) mot mer strömlinjeformade och effektiviserade processer. De flesta av oss har märkt av förändringarna som åstadkommits av allt emellan SF:s ”Biomater” till flygbolagens incheckningsprocesser. När man talar om det oerhört hypade fenomenet mobila betalningar så orerar många förespråkare kring hur transaktionsprocesserna kommer snabbas upp och skeenden bli simplifierade. Du ska kunna beställa din snabbmat medan du är på väg till restaurangen för att sedan blippa mobilen och konfirmera betalningen, exempelvis.
Men medan vi väntar på mobila betalningars intåg i större skala så gör snabbmatssfären vad den kan för att öka kundnöjdheten och minska lunchstressen. Effektiva processer har blivit ett konkurrensmedel till den grad att McDonald’s nu känner sig tvingade att göra om sitt ordersystem för att hänga med i tiden.
McDonald’s påstår dock att det hela kanske inte grundar sig i sådan kundomsorg man kanske trodde från början, utan blödningen man vill stoppa är personalens otrevlighet. Efter att ha tappat marknadsandelar och febrilt kämpat med sin meny vill McDonald’s nu öka vänligheten hos sin personal, vilken ska vara direkt relaterat till kundtappet.
Detta gör man genom sitt nya kösystem medelst att skriva ett nummer på kvittot som sedan visas på en stor skärm över kassan när beställningen kan leveras i handen. På det sättet slipper man klustret av kunder som trängs kring kassan och skapar kaos på bägge sidor, hoppas man.
Originalartikeln på Daily Finance: http://www.dailyfinance.com/on/mcdonalds-dual-point-ordering-system/