Social supermarket

Stockholms Stadsmission i samarbete med Axfood öppnar Nordens första Social supermarket. I Europa, bland annat i Österrike, har så kallade Social Supermarkets funnits i över 15 år – med mycket goda resultat. Butikernas syfte är att minska onödigt matsvinn och på samma gång ge människor i ekonomisk utsatthet möjlighet att köpa mat till ett mycket lågt pris. I slutet av 2015 öppnar Stockholms Stadsmission en butik efter samma modell. Butiken, som är ett pilotprojekt, kommer att ägas och drivas av Stockholms Stadsmission och har tillkommit på initiativ av matvaruföretaget Axfood som driver bland annat Willys och Hemköpsbutikerna. Med i projektet finns också ett tiotal medfinansiärer, främst från livsmedelsproduktionsledet, som också kommer att skänka varor som ska säljas. Varorna kommer att vara nära eller passerade bäst-före-datum, eller av annan orsak inte möjliga att sälja i en vanlig butik. Målet är att butiken ska ta tillvara på 200 ton mat det första året.

Läs mer här: http://www.stadsmissionen.se/Press–opinion1/Press–arkiv/Pressmeddelanden/Stockholms-Stadsmission-oppnar-Nordens-forsta-Social-supermarket/