Spaning
Nudging ökade försäljning av ekomorötter med 253 %

Ett nudging-experiment med fokus på produktplacering och kommunikation resulterade i en försäljningsökning på 253 procent för ekologiska morötter – detta helt utan justerat pris. Det är ett av många resultat som presenteras i rapporten "Sustainable Nudging Report".
Inom projektet Nudging Organic har Organic Sweden samverkat med branschorganisationerna Bionext i Nederländerna, BioForum i Belgien och Pro Luomu i Finland. Bland annat har nudging-experiment genomförts i alla länder, där små justeringar i och runt butikshyllorna markant ökat försäljningen av utvalda ekologiska produkter.
Några resultat av experimenten:
I Sverige ledde en strategisk omplacering av ekologiska havregryn och fruktdrycker – från sina "ordinarie" platser i hyllan till mer "högtrafikerade" områden – till betydande försäljningsökningar. Helt utan prisjusteringar genererade de nya produktplaceringarna till att försäljningen av ekologiska havregryn ökade med 65 procent och försäljningen av ekologiska fruktdrycker med 164 procent.
I Finland gjordes motsvarande nudging-experiment med ekologiska morötter. Genom att byta plats på de ekologiska morötterna ökade försäljningen med hela 253 procent jämfört med ordinarie placering samma vecka föregående år.
Nederländerna ökade visuella signaler, som hyllmärkningar och affischer, uppmärksamheten på de ekologiska alternativen. Bland annat ökade försäljningen av ekologiskt kött med 27 procent.
I Belgien ökade försäljningen av vegetariska ekologiska produkter med 33 procent genom positiv inramning och kommunikation kring ekologiska mervärden.
Källa: https://nudgingorganic.eu/
Bild: Organic Sweden Press