Nyheter – när du vill, hur du vill

Hösten var på många sätt turbulent i diskussionen om framtidens journalistik och media. Metadebatterna om ”vem som är journalist” har avlöst varandra och flera av de stora mediehusen har gjort stora nerskärningar bland sin personal.
Under hösten lanserade ett gäng inflytelserika mediepersoner sajten ajour, de lovade ett nytt sätt att göra journalistik som i högre grad skulle bygga på läsarnas egna berättelser och upplevelser, de skulle bjuda in läsarna att själva förmedla sin historia. Lanseringen av sajten var i hög grad något som väckte starka känslor i landets medieankdamm, både lovord och stark kritik riktades mot sajten. Jag tänker inte göra någon vidare analys av resultatet eller kritiken men något gänget bakom ajour bidragit till är att sätta fingret på människors medievanor och sätt att ta till sig nyheter och händelser i sin omvärld. De ville skaka om och visa ett nytt sätt att leverera nyheter på.

Jag vet inte om ajour var först, men det verkar som att resten av mediesverige har hängt på. Tidigare i höstas startade Sveriges radio webbkanalen Alltid nyheter, en kanal som enbart fokuserar på att leverera snabba nyheter, dygnet runt. Visserligen görs inte direktsändningar dygnet runt, under vissa tider på natten tar de in nyheter från andra kanaler, men de har en ambition om att kunna vara först och hitta egna vinklar på de senaste nyheterna. Det är säkert heller ingen slump att både TV4 och SVT samma vecka lanserar varsin satsningar på att leverera nyheter i nya tappningar. TV4 satsat på kanalen TV4 news, kanalen ska sända svenska och utländska nyheter dygnet runt, i samarbete med jättar som BBC eller CNN. SVT testar nyhetslabbet, med payoffen ”vi testar dina ideér” ska de ”utveckla nya format är att testa, göra fel, göra om, och bli bättre efter hand. Därför börjar vi sända nu, innan vi vet hur en riktigt bra interaktiv livesändning ser ut.”

Trenden från mediehusen som verkar hålla i sig 2012 tycks alltså vara att både fokusera på att leverera snabba nyheter dygnet runt, oberoende deadlines och redaktionsmöten och att i högre utsträckning interagera med lyssnare, tittare eller läsare och lyfta in deras berättelser och tips i högre grad i nyhetsbevakningen. Något som faktiskt känns som en förutsättning för att kunna hålla uppe tempot med ständig nyhetsbevakning.

Det blir onekligen intressant att utvärdera resultatet av dessa nyhetssatsningar. Dels frågar jag mig om det behövs fler kanaler när människor redan har forum att ta till sig nyheter dygnet runt, via till exempel bloggar och sociala medier som twitter. Dels frågar jag mig hur alla satsningar ska finansieras när mediehusen drar åt svångremmen gällande ekonomin och sparkar personal. Hur det än blir är vi i ett spännande skede och att mediehusen testar nya metoder för att nå sin målgrupp måste vara något väldigt positivt!