Privatekonomi Shopping
Publicerat: 2023-02-24

Spaning

Pris och EMV allt viktigare för livsmedelsföretagen

Pris och EMV allt viktigare för livsmedelsföretagen

För första gången så är jakten på lågpris den viktigaste konsumenttrenden, och den länge ohotade ettan svenskproducerat halkar ner till en fjärdeplats det visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q4 2022. Att det är priset som nu är viktigast för konsumenterna blir helt uppenbart i Livsmedelsföretagens årliga trendmätning. Detta är tionde året i följd som Livsmedelsföretagen har frågat sina medlemsföretag – de svenska livsmedelsproducenterna – vilka konsumenttrender som påverkar dem mest.

Sju år på raken toppades listan av svensk/lokalproducerat. Konsumenternas preferens för svenskproducerade livsmedel har hållit svensk livsmedelsproduktion under armarna före, under och efter pandemin. Men i takt med att inflationen och matpriserna ökar har de blågula vindarna mojnat rejält, och de senaste sju årens trendvinnare har i årets ranking förpassats till en fjärde plats. Endast fem procent av företagen angav svenskproducerat som den viktigaste konsumenttrenden.

Som den viktigaste konsumenttrenden att förhålla sig till just nu pekar 38 procent av medlemsföretagen ut EMV, dvs dagligvarukedjornas egna produktalternativ, ofta med priset som konkurrensmedel. Det är ett rejält uppryck från fjolåret då EMV hamnade på sjätte plats med bara 6 procent.

 

Källa: https://www.livsmedelsforetagen.se/app/uploads/2023/02/livsmedelsforetagen-konjunkturbrev-q4-2022.pdf

 

Bild: Coop