Skräddarsytt blir billigt och lättillgängligt

H&M:s varumärke Weekday har genomfört en pilot i vilken 100 personer deltog (vi skrev mer om detta i december). Piloten gick ut på att personernas kroppar skannades och den information som samlades in omvandlades med hjälp av en algoritm till en måttlista och pappersmönster. Utifrån detta tillverkades perfekta jeans för var och en.

Denna teknik gör skräddarsytt till både billigare och mer lättillgängligt för konsumenten. Ur en affärsmässig synpunkt innebär det också en mängd fördelar, menar Laura Coppen som är affärsutvecklare inom cirkuläritet och hållbarhet.

Vi kan producera precis rätt mängd kläder och sälja rätt produkt, till rätt kund vid rätt tidpunkt. Det är väldigt positivt även ur hållbarhetssynpunkt då det på lång sikt kan minska både lager och mängden returer, säger Laura Coppen. 

När kunderna är en del i att skapa en produkt formar de även ett starkare känslomässigt band till den, fortsätter hon.

Enligt Adrian Zethreus, projektledare på textilhögskolan i Borås, producerar branschen tre plagg för att kunna sälja två, och överproduktionen leder till överlager som reas ut.

Han är försiktigt positiv till initiativet. En viktig fråga att ställa sig är om det skräddarsydda plagget används länge, eller fortsätter vi att köpa ett nytt plagg varannan vecka?

Källa: Corren.se

Bild: Pixabay.