Media Reklam
Publicerat: 2019-05-08

Spaning

Spotify börjar med röststyrd reklam

Spotify börjar med röststyrd reklam

Spotify har börjat testa reklam du kan styra med röstkommando istället för att behöva klicka om du är intresserad. Spotify har sedan tidigare reklam du kan trycka eller klicka på för att gå vidare. Nu ska företaget testa röststyrd reklam så att du kan gå vidare även när du lyssnar utan att titta, eller på en smart högtalare.
Spotify har börjat testa två reklamsnuttar med röststyrning i USA. Den ena är reklam för Spotifys egenproducerade podcast om The Clash, och den andra är en reklam för deodoranten Axe som tar dig till en spellista. I båda fallen aktiverar du reklamen genom att säga ”play now”. Säger du något annat slutar appen omedelbart lyssna, och Spotify säger att mikrofonen enbart är aktiv under tiden reklamen spelar. Användare kan också stänga av röststyrd reklam i inställningarna. Reklamen dyker upp för en del Android- och IOS-användare i USA som redan har aktiverat röststyrning i appen.
 
Läs mer: https://techcrunch.com/2019/05/02/spotify-launches-voice-enabled-ads-on-mobile-devices-in-a-limited-u-s-test/