Svenskarna föredrar upplevelser på Alla hjärtans dag

Nya siffror från den årliga undersökningen ”Mastercard Love Index” visar att konsumtionen i Sverige under Alla hjärtans dag har ökat med 10 procent mellan 2015 till 2017, och antalet transaktioner har ökat med 6 procent. Dessutom visar den att svenskarna föredrar upplevelser framför saker.

Mastercard Love Index analyserar korttransaktioner över de senaste tre åren kring Alla Hjärtans dag (från 11 till 14 februari 2015-2017) på 200 marknader.

Årets undersökning visar att det populäraste sättet bland svenskarna att uppvakta någon på är genom en upplevelse. På topp hamnar restaurangbesök som stod för 43 procent av det som spenderats under 2017. På andra plats hamnar resor på 26 procent av det som spenderades förra året. Resor står också för den största ökningen i Sverige, där konsumtionen gått upp med 40 procent under 2017. Konsumtionen av hotellövernattningar har varit stabil de senaste tre åren och stod för 20 procent av det som spenderas under 2017.

Läs mer: https://newsroom.mastercard.com/eu/sv/press-releases/svenskarna-foredrar-upplevelser-pa-alla-hjartans-dag-middagar-resor-och-hotellovernattningar/