Svenskarna shoppar allt mer på nätet

Svenskarna shoppar allt mer på nätet

Fintech-företaget Klarna har tagit fram rapporten “Svenskarnas shoppingvanor på nätet”. Rapporten baseras på statistik från Klarnas betalningslösningar under årets tre första kvartal. Klarna har även genomfört en representativ konsumentundersökning i samarbete med Cint bland 1067 svenska konsumenter för att kartlägga drivkrafter och beteenden bakom köpstatistiken.

Statistiken från Klarna visar tydligt att det största skiftet har skett i den butikstäta huvudstaden. Stockholms län toppar tillsammans med Östergötland listan över de län där e-handeln har ökat allra mest jämfört med fjolåret. Men sett på kommunnivå är det i Sorsele i Västerbottens län som landets allra ivrigaste nätshoppare bor, och de handlar dubbelt så mycket på nätet som genomsnittssvensken.

Hela 6 av 10 (60%) svenskar har under året handlat mer på nätet, och 5 av 10 (45%) har gjort minst hälften av sina köp på nätet. 7 av 10 (71%) har börjat handla mer på nätet för att skydda sig själva och andra från coronaviruset och hela 9 av 10 (88%) tror att de kommer fortsätta handla lika mycket, eller mer, online även efter pandemin.

Kvinnor har under årets tre första kvartal stått för 7 av 10 köp (69%) och 60% av den totala försäljningen. Män gör som regel dyrare köp, och har ett 44% högre genomsnittligt ordervärde än kvinnor när de handlar. Kvinnor använder mobilen vid 2 av 3 köp (62%), vilket är betydligt oftare än män, som istället föredrar att använda datorer vid majoriteten av sina köp (52%). Det har hittills under året varit mest vanligt att köpa elektronik bland män (65%) medan kläder och skor har varit det vanligaste köpet bland kvinnor (81%).

Läs rapporten: https://shoppingreport.klarna.com/se/

Bild: Screen shot