Svenskarnas shoppingvanor på nätet ändras under krisen

Statistik från Klarna visar hur svenska konsumenter har förändrat sitt shoppingmönster på nätet under Corona-pandemin. De åtgärder som vidtagits för att minska spridningen av Coronaviruset har gett stora effekter på vad, hur och när vi handlar online. Klarna rapporterar om varukategorierna som har ökat mest i olika åldersgrupper, hur skillnaderna ser ut i landet och vilka tidpunkter som är mest populära att handla på.

Några av förändringarna:

–       Allt fler köp under den traditionella lunchtimmen när svenskarna handlar mer på nätet under arbetstid

–       Åtta av Sveriges tio största städer minskar sin andel av den totala näthandeln när invånarna i Sveriges mindre kommuner står för en allt större del av köpen

–       Vardagsinköp via näthandeln ökar kraftigt bland äldre konsumenter medan yngre prioriterar underhållning och barnprodukter

 

Källa: https://news.cision.com/se/klarna-bank-ab–publ-/r/klarna–stora-forandringar-i-svenskarnas-shoppingvanor-pa-natet-efter-coronaviruset,c3082030

 

Bild: Depositphoto