Spaning
Svenskens måltidsvanor kartlagda
Marketing Clinic har på uppdrag av DLF (Dagligvaruleverantörers förbund) kartlagt hur svenskens måltidsdygn ser ut. I rapporten ”Måltidsvanor och köpbeteenden 2017” presenteras nya insikter om svenska konsumenters (18-70 år) måltidsvanor och köpbeteende avseende mat och dryck. Förutom måltidsdygnet innehåller rapporten även insikter kring svenskars inställning till hälsa och hållbarhet samt hur vårt köpbeteende ser ut.
Här är några av de insikter som presenteras i rapporten:
- På frukostbordet är brödet centralt, särskilt hos barnfamiljer och äldre (50-70 år) där mjukt eller hårt bröd ingår i sju av tio frukostar. Bland unga utan barn (18-39 år) är andelen som äter bröd betydligt lägre. Flingor och müsli är mindre vanligt hos barnfamiljer än övriga.
- Lunchen ska vara snabb och smakrik. Den innehåller ofta en sallad och en av fem väljer en vegetarisk eller vegansk lunch. Hälften av alla luncher äts hemma och en av fyra luncher köps på restaurang, där boende i storstäder står för den största andelen.
- Det är få som hoppar över middagen och nästan nio av tio middagar köps i butik. De som bor i storstäder och unga utan barn köper i större utsträckning sin middag på restaurang än andra konsumentgrupper. Smaken står i centrum, att middagen är god är viktigast, snarare än att den är nyttig eller hållbar.
- Mellanmålen (inklusive fika) är viktiga i alla konsumentgruppers måltidsdygn. I snitt äter vi 1,4 mellanmål per dag vilket totalt blir nästan 10 miljoner mellanmål för konsumentgruppen.
Läs mer om rapporten här: https://www.dlf.se/mynewsdesk/#/pressreleases/svenskarnas-maaltidsvanor-och-koepbeteende-2017-2189146