Tidskrifter fortsätter att tappa

Tidskrifter fortsätter att tappa

Tidskriftsläsandet fortsätter att minska bland både män och kvinnor. Orvesto Konsument visar att 2018 var ett år med många förlorare – och få vinnare.

Några magasin gick trots allt bra. Tidningen Vego är ett exempel på framgångsprodukt – med en räckvidd på 91 000 läsare och en ökning med över 13 procent. Tidningen Skriva gick också upp med knappa 3 procent till 35 000 läsare. Naturkompaniets friluftsmagasin Magasin 365 ökade med 10 procent till 164 000 läsare. Även Aftonbladet Bil gick upp – med över 15 procent – och når 60 000 läsare.

Bland magasinen som gick sämst, enligt Orvesto, är Styleby en förlorare – med ett räckviddstapp på nästan 29 procent. Modemagasinet har nu en räckvidd på 31 000 läsare. Andra som sticker ut negativt är Trucking Scandinavia som ges ut av förlaget Albinsson & Sjöberg – tidiningen tappade över 26 procent i räckvidd.  Tidningar som Året Runt, Svensk Damtidning, Må bra och Hälsa hade också ett tungt år. Barnens favorit Kalle Anka & Co tappade över 12 procent – men når fortfarande 104 000 läsare.

 

Källa: https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/orvesto-konsument-2018-helar