Tre av tio barn gillar reklam

Tre av tio barn tycker reklam är mycket eller lite bra, att jämföra med allmänheten i stort där knappt var femte har en positiv inställning till reklam.

Tre av tio barn tycker reklam är mycket eller lite bra, att jämföra med allmänheten i stort där knappt var femte har en positiv inställning till reklam. Men de som är negativa till reklam är i majoritet och åtta av tio barn tycker det finns för mycket reklam. Det visar Novus stora undersökning kring barns inställning till reklam som är gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Undersökningen visar också att vart fjärde barn spontant har negativa kommentarer om reklam. Vanliga ord barnen kommer att tänka på när de hör ordet reklam är ”tråkigt” och ”jobbigt” och det vanligaste är att barnen associerar reklam med olika företeelser som produkter, köp och bio/TV. Barnen uppger att de gillar reklam mest i butik. Reklam i mobilappar samt i spel (mobil eller dataspel) får minst gillande. I undersökningen fick barnen också svara på hur mycket fakta de kan tänka sig lämna ut till ett företag för att få en sak gratis eller billigare. Kön och ålder är en majoritet bekväma med att lämna ut. Intressen och bostadsort är barnen dock mer försiktiga med och mailadress (36 %), mobilnummer (16 %) och adress (9 %) är uppgifter som man inte gärna lämnar ut. Endast två procent är villiga att lämna ifrån sig sitt personnummer.

Läs mer om undersökningen här: http://www.annons.se/artiklar/barn-gillar-reklam-mer-vuxna