Reklam
Publicerat: 2015-11-02

Spaning

UNICEF-kampanj trängde igenom Ad Blockers

UNICEF-kampanj trängde igenom Ad Blockers

UNICEF har under en tid bedrivit opinionskampanjen “Röster från bänken”, där frågan om barns möjligheter att göra sina röster hörda är central. Ett led i kampanjen var en banner på DN.se – som utformades för att tränga igenom Ad Blockers filter. Tillsammans med DN.se har UNICEF Sverige gjorde man en unik, maskerad banner, som skyddades från Ad Blockers genom att den maskerades som redaktionellt innehåll. I bannern uppmanades läsarna att skriva under på UNICEFs krav till regeringen om att ge barn klagorätt för beslut som påverkar deras liv. Kampanjen kördes under en vecka och resultatet visar att kampanjen fungerade ovanligt bra. Enligt ett pressmeddelande hade bannern en klickfrekvens, CTR, på 3 procent, en vanlig textbaserad banner har i snitt en CTR på 1 procent. Det första dygnet låg konverteringen till att skriva under på 10 procent, vilket enligt Unicef är ”anmärkningsvärt högt”.
Läs mer här: http://www.mynewsdesk.com/se/unicef_sverige/pressreleases/unicef-sverige-lanserar-en-unik-maskerad-banner-barnens-roester-traenger-igenom-ad-blockers-1239163