Uppkopplad skruv

Ett skåneföretag har tagit fram skruvar som talar om när de behöver dras åt igen. Det här är viktigt för många ställen som t ex oljeriggar, flygplatsljus m.m. Som idag går man runt och kollar alla, med de nya behöver man bara dra de som börjat gänga ur.

Tekniken bygger på att man har gjort ett litet hål ner i skaftet och i där placeras en lasersensor, temperaturgivare, kommunikationsenhet och batteri.

Första flygplats att testa tekniken blir Heathrow, där åtta personer idag är heltidsanställda för att kolla och dra skruvar!

Skruven kommunicerar med en gateway (inom en km) som sedan laddar upp i molnet så statusen sedan syns i önskat media, mobil, padda, dator, servicesystem…

Bilderna föreställer:
Övre: Tekniken som skall in i M20 skruven, finns nu även för M10
Undre: Hur mycket skruven töjer sig mäts med pyttesmå laserdioder

Foto: Strainlabs